Het proces achter een animatie – van idee tot eindproduct

Om je een helder beeld te geven van hoe een animatie tot stand komt, neem ik je mee door alle stappen in het proces. Als voorbeeld gebruik ik een animatie die ik maakte voor de denkbeeldige klant Mombi, een fictieve tegenhanger van Google, bedacht door School of Motion.

1. De Briefing

Mombi biedt diensten zoals een e-mailapp, kalenderapp en kaartenservice. Hun bekendheid is zo groot dat mensen zeggen: “Ik vraag het aan Mombi.”

Het doel van de animatie is om een gevoel van hoop en opwinding over te brengen. Mombi wil laten zien dat zij de wereld veranderen en trots zijn op hun bijdrage. De animatie moest:

    • 30 seconden duren.
    • Het logo en de URL (mombi.io) minimaal 2 seconden tonen.
    • In een tijdsbestek van 30 dagen worden opgeleverd.

Daarnaast werd een script aangeleverd, wat als basis diende voor de animatie.

Mombi research

2. Research

Ik vind het belangrijk dat je je als animator snapt wat de opdrachtgever doet en wil overbrengen. Daarom verdiep ik me altijd in de organisatie en haar producten en diensten.

In dit geval kende ik de diensten van Mombi (Google) al goed. Mijn focus lag dus op het onderzoeken van de visuele stijl: de eenvoud, het kleurgebruik en de abstracte manier waarop hun diensten worden gepresenteerd. Daarnaast wilde ik gebaseerd op het script beginnen met een ruimte thema en gradient en texturen toevoegen. 

Mombi moodboard

3. Concept

Cloudoplossingen zijn een abstract, niet tastbaar, begrijp. De uitdaging was om deze abstracte ideeën om te zetten naar een visuele vertaling die tastbaar en begrijpelijk is. Daarom heb ik de vijf clouddiensten gevisualiseerd in iconen die een eigen rol in de animatie zouden krijgen. 

Mombi iconen

4. Design

Binnen het gestelde tijdsbestek en budget was het belangrijk om keuzes te maken. Daarom koos ik ervoor om character-animatie tot een minimum te beperken. Wel wilde ik de animatie een menselijk begin geven, wat goed te realiseren was binnen de 30 dagen. Het tweede deel van de animatie speelt zich af in een abstracte, digitale wereld. Dit werd visueel vertaald naar een meer minimalistische en grafische stijl.

Storyboard 01
Storyboard 04
Storyboard 02
Storyboard 05
Storyboard 03
Storyboard 06
Mombi Stijlframe 01
Mombi Stijlframe 03
Mombi Stijlframe 04
Mombi Stijlframe 05
Mombi Stijlframe 02
Mombi Stijlframe 06

5. Animatie

Toen het concept en stijl waren vastgelegd was het tijd om te animeren. Voor de animatie van de astronaut gebruikte ik 3D-diepte om realisme en dynamiek toe te voegen.

De beweging van de raket bleef minimaal, zodat de nadruk lag op de geanimeerde omgeving. Deze keuze zorgde voor een boeiende en overzichtelijke kijkervaring.

Mombi scene 1
Mombi scene 2

6. Audio

Een animatie zonder geluid is soms wenselijk. Bijvoorbeeld bij narrowcasting of een andere omgeving waar geen geluid mogelijk is.

Omdat deze animatie bedoeld is als (online) spot, is het gebruik van audio essentieel. Naast muziek en een heldere voice-over voegen geluidseffecten extra dynamiek toe. Ze maken de animatie levendiger en zorgen ervoor dat de boodschap nóg beter overkomt.

mombi video audio mix

7. It’s a Wrap!

Elk project brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee. Bij deze animatie waren dat de abstracte dienst en briefing. Maar juist deze uitdagingen maken het werk zo interessant! Het is elke keer weer een geweldige ervaring om me te verdiepen in een nieuwe wereld, deze te doorgronden en om te zetten in een heldere, visueel aantrekkelijke animatie.